STATUT STOWARZYSZENIA
LUBELSKIE TOWARZYSTWO GENEALOGICZNE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Stowarzyszenie nosi nazwę Lubelskie Towarzystwo Genealogiczne zwane jest dalej „Towarzystwem”. Stowarzyszenie może również używać skróconej nazwy: Lubelskie T. G.
- Towarzystwo posiada logo oraz wydaje legitymacje i odznaki członkowskie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
- Czas trwania Towarzystwa jest nieograniczony.
- Towarzystwo działa zgodnie z porządkiem prawnym i ustrojowym RP, w tym z ustawą o stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej a siedzibą miasto Lublin.
- Dla właściwego realizowania swych celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
- O przystąpieniu bądź wystąpieniu z organizacji, o których mowa w ust. 8. decyduje Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów.
- Towarzystwo opiera swoja działalność na pracy społecznej swoich członków do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą.
ROZDZIAŁ II
CELE TOWARZYSTWA I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§2
I. Celem Towarzystwa jest:
- Popularyzacja wiedzy genealogicznej, jako jednej z dziedzin Nauk Pomocniczych Historii,
- Inicjowanie badań genealogicznych, mających na celu poszerzenie wiedzy
genealogicznej członków jak też bezpłatne udostępnianie wyników badań zainteresowanym, - Działalność edukacyjna w szkołach, dziennych domach opieki dzieci i młodzieży itp.,
- Współpraca w zakresie badań genealogicznych z instytucjami naukowymi, religijnymi i archiwami oraz organizacjami lokalnymi i regionalnymi.
- Zainteresowanie społeczeństwa genealogią,
- Organizowanie imprez kulturalno-rozrywkowych i rekreacyjnych dla członków i sympatyków Towarzystwa,
- Troska o popularyzowanie genealogii oraz reprezentowanie i zrzeszanie w przyszłości ogółu genealogów.
- Inicjowanie i wspieranie społecznych inicjatyw w zakresie ochrony dóbr kultury.
- Budowanie lokalnej bazy informacji genealogicznej.
- Wzajemna pomoc członków w prowadzeniu poszukiwań.
- Działalność społeczna w sferze zadań pożytku publicznego.
II. Towarzystwo realizuje swoje cele zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności poprzez:
- Doskonalenie i pogłębianie wśród swoich członków znajomości genealogii i warsztatu badawczego.
- Organizację warsztatów, odczytów i zebrań naukowych, oraz wystaw i pokazów poświęconych problematyce genealogicznej.
- Służenie radą i opieką badaczom genealogii, a zwłaszcza młodzieży.
- Wydawanie i propagowanie wśród swoich członków publikacji naukowych i popularnonaukowych poświęconych genealogii.
- Upowszechnianie wśród Polonii badań genealogicznych jako elementu więzi z krajem przodków.
- Wspomaganie instytucji zajmujących się archiwaliami. pracą swoich członków.
- Inicjowanie budowy bazy informacji genealogicznej poprzez spis źródeł archiwalnych, bibliograficznych ,internetowych , indeksację i inwentaryzację oraz prowadzenie rejestru i dokumentacji lokalnych zabytków genealogicznych
RODZIAŁ III
CZŁONKOWIE I ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§3
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
- Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.
§4
- Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
a) członków zwyczajnych,
b) członków wspierających,
c) członków honorowych.
§5
- Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie poprzez swojego przedstawiciela.
Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.
- Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji .
- Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd uchwały o przyjęciu. O podjęciu takiej uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
- Członkostwo honorowe nadaje i pozbawia Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu.
- Od decyzji w sprawie odmowy członkostwa przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania/Zjazdu Delegatów w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
§6
- Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:
a) wybierać i być wybieranym do organów statutowych Towarzystwa,
b) brać udział w Walnym Zebraniu Towarzystwa,
c) brać udział we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
d) występować z wnioskami i postulatami do władz Towarzystwa,
e) korzystać z innych uprawnień wynikających z przynależności do Towarzystwa. - Członek wspierający i honorowy Towarzystwa z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego posiada prawa określone w §6 ust. 1. lit. b – e.
- Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.
§7
- Członek zwyczajny Towarzystwa ma obowiązek:
a) brać czynny udział w działaniach Towarzystwa , realizować jego cele, uchwały i postanowienia,
b) przestrzegać postanowień statutu oraz uchwał i decyzji władz Towarzystwa,
c) opłacać składki,
d) sumiennie pełnić powierzone funkcje. - Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywanie się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
§8
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje w skutek:
1.1. Skreślenia z powodu:
a) śmierci albo utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
b) dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa złożonego na piśmie, Zarządowi.
1.2. Wykluczenia z powodu:
a) rażącego łamania statutu,
b) działania wbrew uchwałom władz Towarzystwa,
c) naruszenia zasad współżycia koleżeńskiego,
d) niepłacenia składek przez okres 12 miesięcy lub nie wywiązywanie się z deklarowanej pomocy członków wspierających (o ile nie zaszły nadzwyczajne okoliczności uniemożliwiające spełnienie tego świadczenia)
e) innych działań na szkodę Towarzystwa. - Decyzję w sprawie wykluczenia członka podejmuje w drodze uchwały Zarząd Towarzystwa.
- Od uchwały Zarządu o wykluczeniu ze składu członków Towarzystwa przysługuje odwołanie do Walnego Zebranie Członków /Zjazdu Delegatów w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.
ROZDZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ORGANY TOWARZYSTWA
§9
- Organami Towarzystwa są:
a) Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów
b) Zarząd
c) Komisja Rewizyjna - Kadencja organów Towarzystwa trwa 2 lata, Delegaci zachowują mandat przez okres kadencji.
§10
- Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów.
- Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Jeżeli liczba członków Towarzystwa przekroczy 50 osób Walne Zebranie Członków może zostać zastąpione Zjazdem Delegatów.
- Delegatów na Zjazd wybiera się w proporcji
– od 50 do 100 członków – jeden delegat na 5 członków
– powyżej 100 członków – jeden delegat na 10 członków, - Kadencja delegata trwa 2 lata. Szczegółowy tryb wyboru delegatów określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa/Zjazd Delegatów.
- Delegatami na Zjazd Delegatów są z urzędu ustępujący członkowie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
- W Walnym Zebraniu Członków/ Zjeździe Delegatów mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym członkowie honorowi, wspierający i zaproszeni goście.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów jest zwoływane przez Zarząd Towarzystwa co najmniej raz w roku kalendarzowym nie później niż do końca I kwartału.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów zwołuje Zarząd :
a) z własnej inicjatywy.
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej.
c) na pisemne żądanie co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Towarzystwa. - Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów w ciągu 60 dni od daty złożenia na piśmie wniosku zawierającego proponowany porządek obrad.
Porządek ten Zarząd może uzupełnić. - O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków/ Delegatów faksem, pocztą elektroniczną lub listownie co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów.
Datą powiadomienia jest data wysłania . - Do kompetencji Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów należy: a) uchwalanie kierunków działania Towarzystwa,
b) uchwalanie statutu Towarzystwa i jego zmian,
c) wybór i odwoływanie władz Towarzystwa,
d) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz ocena
działalności tych władz,
e) udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
f) uchwalanie regulaminów działania władz Towarzystwa,
g) rozstrzyganie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach nabycia i utraty
członkostwa w Towarzystwie,
h) uchwalanie regulaminów obrad,
i) rozstrzyganie w sprawach majątkowych Towarzystwa
j) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
k) podejmowanie wszelakich decyzji nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Towarzystwa. - Uchwały Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów zapadają zwykłą większością głosów członków/delegatów uprawnionych do głosowania w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
Przewodniczący Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów zarządza głosowanie tajne w sprawach wyborów, a w inny sprawach na żądanie większości obecnych członków na Walnym Zebraniu/ Zjeździe Delegatów.
W głosowaniu tajnym uchwały zapadają większością głosów oddanych.Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów zdolne jest do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad w obecności co najmniej połowy członków/delegatów uprawnionych do głosowania (quorum). W przypadku braku quorum Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów odbywa się w drugim terminie niezależnie od liczby obecnych członków. Odstęp między pierwszym a drugim terminem musi wynosić co najmniej 30 minut.
§11
Do zmiany statutu , rozstrzygania w sprawach majątkowych oraz rozwiązania Towarzystwa niezbędna jest większość 2/3 głosów oddanych , przy obecności 50 % uprawnionych do głosowania.
ROZDZIAŁ V
ZARZĄD
§12
- Zarząd składa się z 3 do 5 członków .
- W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes ,Skarbnik.
- Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów w odrębnych kolejnych głosowaniach wybiera Prezesa Zarządu i pozostałych Członków Zarządu.
- Zarząd winien ukonstytuować się w ciągu 7 dni od daty wyborów.
- Zebrania Zarządu zwołuje Prezes lub w razie jego nieobecności Wiceprezes ustalając termin, miejsce i porządek zebrania. Zebrania Zarządu są zwoływane w miarę potrzeb co najmniej raz na 2 miesiące. Zebraniom przewodniczy Prezes lub Wiceprezes.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
- Zarząd jest zdolny do podjęcia uchwał w sprawach należących do jego kompetencji w obecności co najmniej połowy swoich członków, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o terminie, miejscu i porządku obrad na 7 dni przed datą zebrania.
- Zebrania Zarządu są protokołowane. Protokół podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.
- Jeżeli Zarząd obraduje w niepełnym składzie, treść uchwał musi zostać obligatoryjnie przesłana na piśmie nieobecnym członkom Zarządu, najpóźniej w ciągu 7 dni od daty podjęcia uchwały.
- W zebraniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym, przewodniczący Komisji Rewizyjnej i osoby zaproszone.
- W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu z pełnionej funkcji, rezygnacja powinna być złożona na piśmie na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Rezygnację przyjmuje w formie uchwały Walne
Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów na najbliższym zebraniu i dokonuje wyboru nowego członka Zarządu. - Jeżeli rezygnację składa Prezes Zarządu to do czasu zwołania Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów zobowiązany jest on do pełnienia dotychczasowych obowiązków, lub jego obowiązki przejmuje V-ce Prezes.
§13
- Do kompetencji Zarządu należy:
a) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania / Zjazdu Delegatów
b) kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
c) ustalanie ramowego programu działania oraz budżetu,
d) przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie Członków Zwyczajnych oraz Wspierających,
e) prowadzenie ewidencji Członków
f) ustalanie opłaty wpisowej i składek członkowskich oraz ich przyjmowanie,
g) gospodarowanie środkami finansowymi Towarzystwa,
h) prowadzenie rachunkowości oraz sporządzanie sprawozdań zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i) zwoływanie Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów,
j) przyjmowanie i zwalnianie ewentualnych pracowników Towarzystwa,
k) podejmowanie decyzji o rozpoczęciu i zakończeniu działalności gospodarczej,
l) prowadzenie wszelkich spraw Towarzystwa nie zastrzeżonych dla innych organów.
§14
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a) upływu kadencji,
b) ustania członkostwa w Towarzystwie,
c) zrzeczenia się udziału w Zarządzie,
d) odwołania z funkcji przez Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów. - W razie opróżnienia stanowiska członka Zarządu wskutek ustania członkostwa albo rezygnacji , Zarząd zobowiązany jest na najbliższym swoim posiedzeniu dokonać uzupełnienia składu drogą kooptacji, przy czym w tym trybie można uzupełnić nie więcej niż połowę składu Zarządu.
- Jeżeli z przyczyn określonych w ust. 1 lit. b lub c nie zostanie żaden członek Zarządu, Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów zwołuje Komisja Rewizyjna w celu wyboru nowego Zarządu
§15
Do składania oświadczeń woli, w tym oświadczeń majątkowych w imieniu Towarzystwa wymagane jest współdziałanie 2 członków Zarządu w tym Prezesa lub Wiceprezesa.
RODZIAŁ VI
KOMISJA REWIZYJNA
§16
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i 1 zastępcy wybranych przez Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów na dwuletnią kadencję.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu czy innych organów wykonawczych Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna konstytuuje się wybierając Przewodniczącego i jego zastępcę.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przewodniczy posiedzeniom Komisji.
- W razie nieobecności Przewodniczącego posiedzeniom Komisji przewodniczy zastępca Przewodniczącego.
- Komisja rewizyjna wykonuje swoje czynności w obecności co najmniej 2 członków Komisji w tym Przewodniczącego lub jego zastępcy.
- W miejsce członka Komisji Rewizyjnej, który złożył rezygnację wchodzi jego zastępca.
- Po wyczerpaniu zastępców uzupełnienie składu Komisji Rewizyjnej następuje w drodze kooptacji dokonanej przez Komisję Rewizyjną.
- Rezygnacja powinna być złożona na piśmie na ręce Prezesa Towarzystwa.
§17
- Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej jako organu kontroli wewnętrznej należy:
a) czuwanie nad całokształtem działalności Towarzystwa,
b) kontrolowanie działalności statutowej, finansowej i gospodarczej Towarzystwa,
c) analizowanie okresowych sprawozdań i bilansów,
d) żądanie wyjaśnień i występowanie z ocenami, wnioskami i zaleceniami wynikającymi z kontroli,
e) składanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków/ Zjazdowi Delegatów i wysterowanie z wnioskiem dla ustępującego Zarządu.
f) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym. - Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały na posiedzeniach, które odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym i są ważne jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 2 członków Komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane. Protokół podpisują wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej obecni na posiedzeniu.
RODZIAŁ VII
MAJATEK TOWARZYSTWA
§18
- Mątek Towarzystwa pochodzi z:
a) składek członkowskich oraz opłat wpisowych,
b) darowizn, zapisów, subwencji, dotacji i spadków,
c) ofiarności publicznej,
d) dochodów z majątku własnego Towarzystwa,
e) dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej. - Majątek Towarzystwa może być przeznaczony wyłącznie na realizację jego celów statutowych oraz na pokrycie kosztów utrzymania Towarzystwa.
§19
- Zarząd gospodaruje posiadanymi funduszami w ramach budżetu.
- Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy
ROZDZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§20
- Działanie Towarzystwa ustaje z chwilą podjęcia uchwały o rozwiązaniu przez Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów.
- W uchwale o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów jednocześnie ustala tryb i termin likwidacji , wyznacza likwidatorów oraz decyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa.
§ 21
Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Towarzystwa do Krajowego Rejestru Sądowego.
§ 22
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z późn. zmian. )
Statut Lubelskiego Towarzystwa Genealogicznego został uchwalony na zebraniu założycielskim w Lublinie dnia 6 stycznia 2008 roku.
Prezes – Piotr Glądała
Wiceprezes – Ewa Drwal
Skarbnik – Krzysztof Kurys
Członek Zarządu – Dariusz Wolanin
Członek Zarządu – Rafał Duszyca

