STATUT STOWARZYSZENIA

LUBELSKIE TOWARZYSTWO GENEALOGICZNE

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§1

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę Lubelskie Towarzystwo Genealogiczne zwane jest dalej „Towarzystwem”. Stowarzyszenie może również używać skróconej nazwy: Lubelskie T. G.
  2. Towarzystwo posiada logo oraz wydaje legitymacje i odznaki członkowskie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
  3. Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
  4. Czas trwania Towarzystwa jest nieograniczony.
  5. Towarzystwo działa zgodnie z porządkiem prawnym i ustrojowym RP, w tym z ustawą o stowarzyszeniach oraz niniejszym statutem.
  6. Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej a siedzibą miasto Lublin.
  7. Dla właściwego realizowania swych celów Towarzystwo może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
  8. Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
  9. O przystąpieniu bądź wystąpieniu z organizacji, o których mowa w ust. 8. decyduje Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów.
  10. Towarzystwo opiera swoja działalność na pracy społecznej swoich członków do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.
  11. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą.

ROZDZIAŁ II

CELE TOWARZYSTWA I SPOSOBY ICH REALIZACJI

§2

I. Celem Towarzystwa jest:

  • Popularyzacja wiedzy genealogicznej, jako jednej z dziedzin Nauk Pomocniczych Historii,
  • Inicjowanie badań genealogicznych, mających na celu poszerzenie wiedzy
    genealogicznej członków jak też bezpłatne udostępnianie wyników badań zainteresowanym,
  • Działalność edukacyjna w szkołach, dziennych domach opieki dzieci i młodzieży itp.,
  • Współpraca w zakresie badań genealogicznych z instytucjami naukowymi, religijnymi i archiwami oraz organizacjami lokalnymi i regionalnymi.
  • Zainteresowanie społeczeństwa genealogią,
  • Organizowanie imprez kulturalno-rozrywkowych i rekreacyjnych dla członków i sympatyków Towarzystwa,
  • Troska o popularyzowanie genealogii oraz reprezentowanie i zrzeszanie w przyszłości ogółu genealogów.
  • Inicjowanie i wspieranie społecznych inicjatyw w zakresie ochrony dóbr kultury.
  • Budowanie lokalnej bazy informacji genealogicznej.
  • Wzajemna pomoc członków w prowadzeniu poszukiwań.
  • Działalność społeczna w sferze zadań pożytku publicznego.

II. Towarzystwo realizuje swoje cele zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności poprzez:

  1. Doskonalenie i pogłębianie wśród swoich członków znajomości genealogii i warsztatu badawczego.
  2. Organizację warsztatów, odczytów i zebrań naukowych, oraz wystaw i pokazów poświęconych problematyce genealogicznej.
  3. Służenie radą i opieką badaczom genealogii, a zwłaszcza młodzieży.
  4. Wydawanie i propagowanie wśród swoich członków publikacji naukowych i popularnonaukowych poświęconych genealogii.
  5. Upowszechnianie wśród Polonii badań genealogicznych jako elementu więzi z krajem przodków.
  6. Wspomaganie instytucji zajmujących się archiwaliami. pracą swoich członków.
  7. Inicjowanie budowy bazy informacji genealogicznej poprzez spis źródeł archiwalnych, bibliograficznych ,internetowych , indeksację i inwentaryzację oraz prowadzenie rejestru i dokumentacji lokalnych zabytków genealogicznych

RODZIAŁ III

CZŁONKOWIE I ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§3

  1. Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne.
  2. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwa.

§4

  1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

    a) członków zwyczajnych,
    b) członków wspierających,
    c) członków honorowych.

§5

  1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, akceptująca statutowe cele Towarzystwa.
  2. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie poprzez swojego przedstawiciela.
  3. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Towarzystwa lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Towarzystwa.

  4. Członków zwyczajnych i wspierających przyjmuje w drodze uchwały Zarząd Towarzystwa na podstawie pisemnej deklaracji .
  5. Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd uchwały o przyjęciu. O podjęciu takiej uchwały Zarząd powiadamia zainteresowanego.
  6. Członkostwo honorowe nadaje i pozbawia Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów na wniosek Zarządu.
  7. Od decyzji w sprawie odmowy członkostwa przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania/Zjazdu Delegatów w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

§6

  1. Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo:

    a) wybierać i być wybieranym do organów statutowych Towarzystwa,
    b) brać udział w Walnym Zebraniu Towarzystwa,
    c) brać udział we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
    d) występować z wnioskami i postulatami do władz Towarzystwa,
    e) korzystać z innych uprawnień wynikających z przynależności do Towarzystwa.

  2.  Członek wspierający i honorowy Towarzystwa z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego posiada prawa określone w §6 ust. 1. lit. b – e.
  3. Członkowie honorowi zwolnieni są z opłacania składek członkowskich.

§7

  1. Członek zwyczajny Towarzystwa ma obowiązek:
    a) brać czynny udział w działaniach Towarzystwa , realizować jego cele, uchwały i postanowienia,
    b) przestrzegać postanowień statutu oraz uchwał i decyzji władz Towarzystwa,
    c) opłacać składki,
    d) sumiennie pełnić powierzone funkcje.
  2. Członek wspierający jest obowiązany do regularnego wywiązywanie się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.

§8

  1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje w skutek:
    1.1. Skreślenia z powodu:
    a) śmierci albo utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
    b) dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa złożonego na piśmie, Zarządowi.
    1.2. Wykluczenia z powodu:
    a) rażącego łamania statutu,
    b) działania wbrew uchwałom władz Towarzystwa,
    c) naruszenia zasad współżycia koleżeńskiego,
    d) niepłacenia składek przez okres 12 miesięcy lub nie wywiązywanie się z deklarowanej pomocy członków wspierających (o ile nie zaszły nadzwyczajne okoliczności uniemożliwiające spełnienie tego świadczenia)
    e) innych działań na szkodę Towarzystwa.
  2. Decyzję w sprawie wykluczenia członka podejmuje w drodze uchwały Zarząd Towarzystwa.
  3. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu ze składu członków Towarzystwa przysługuje odwołanie do Walnego Zebranie Członków /Zjazdu Delegatów w terminie 30 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

 ROZDZIAŁ IV

 STRUKTURA ORGANIZACYJNA I ORGANY TOWARZYSTWA

§9

  1. Organami Towarzystwa są:
    a) Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów
    b) Zarząd
    c) Komisja Rewizyjna
  2. Kadencja organów Towarzystwa trwa 2 lata, Delegaci zachowują mandat przez okres kadencji.

§10

      1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów.
      2. Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
      3. Jeżeli liczba członków Towarzystwa przekroczy 50 osób Walne Zebranie Członków może zostać zastąpione Zjazdem Delegatów.
      4. Delegatów na Zjazd wybiera się w proporcji
        – od 50 do 100 członków – jeden delegat na 5 członków
        – powyżej 100 członków – jeden delegat na 10 członków,
      5. Kadencja delegata trwa 2 lata. Szczegółowy tryb wyboru delegatów określa regulamin uchwalony przez Walne Zebranie Członków Towarzystwa/Zjazd Delegatów.
      6. Delegatami na Zjazd Delegatów są z urzędu ustępujący członkowie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
      7. W Walnym Zebraniu Członków/ Zjeździe Delegatów mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym członkowie honorowi, wspierający i zaproszeni goście.
      8. Zwyczajne Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów jest zwoływane przez Zarząd Towarzystwa co najmniej raz w roku kalendarzowym nie później niż do końca I kwartału.
      9. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów zwołuje Zarząd :
        a) z własnej inicjatywy.
        b) na żądanie Komisji Rewizyjnej.
        c) na pisemne żądanie co najmniej 1/3 członków zwyczajnych Towarzystwa.
      10. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów w ciągu 60 dni od daty złożenia na piśmie wniosku zawierającego proponowany porządek obrad.
        Porządek ten Zarząd może uzupełnić.
      11. O miejscu, terminie i porządku obrad Zarząd powiadamia członków/ Delegatów faksem, pocztą elektroniczną lub listownie co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów.
        Datą powiadomienia jest data wysłania .
      12. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów należy: a) uchwalanie kierunków działania Towarzystwa,
        b) uchwalanie statutu Towarzystwa i jego zmian,
        c) wybór i odwoływanie władz Towarzystwa,
        d) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz ocena
        działalności tych władz,
        e) udzielanie absolutorium Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
        f) uchwalanie regulaminów działania władz Towarzystwa,
        g) rozstrzyganie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach nabycia i utraty
        członkostwa w Towarzystwie,
        h) uchwalanie regulaminów obrad,
        i) rozstrzyganie w sprawach majątkowych Towarzystwa
        j) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa,
        k) podejmowanie wszelakich decyzji nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów Towarzystwa.
      13. Uchwały Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów zapadają zwykłą większością głosów członków/delegatów uprawnionych do głosowania w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów w głosowaniu jawnym rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
      14.  Przewodniczący Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów zarządza głosowanie tajne w sprawach wyborów, a w inny sprawach na żądanie większości obecnych członków na Walnym Zebraniu/ Zjeździe Delegatów.
        W głosowaniu tajnym uchwały zapadają większością głosów oddanych.

      15. Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów zdolne jest do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad w obecności co najmniej połowy członków/delegatów uprawnionych do głosowania (quorum). W przypadku braku quorum Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów odbywa się w drugim terminie niezależnie od liczby obecnych członków. Odstęp między pierwszym a drugim terminem musi wynosić co najmniej 30 minut.

§11

Do zmiany statutu , rozstrzygania w sprawach majątkowych oraz rozwiązania Towarzystwa niezbędna jest większość 2/3 głosów oddanych , przy obecności 50 % uprawnionych do głosowania.

ROZDZIAŁ V

ZARZĄD

§12

  1. Zarząd składa się z 3 do 5 członków .
  2. W skład Zarządu wchodzą: Prezes, Wiceprezes ,Skarbnik.
  3. Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów w odrębnych kolejnych głosowaniach wybiera Prezesa Zarządu i pozostałych Członków Zarządu.
  4. Zarząd winien ukonstytuować się w ciągu 7 dni od daty wyborów.
  5. Zebrania Zarządu zwołuje Prezes lub w razie jego nieobecności Wiceprezes ustalając termin, miejsce i porządek zebrania. Zebrania Zarządu są zwoływane w miarę potrzeb co najmniej raz na 2 miesiące. Zebraniom przewodniczy Prezes lub Wiceprezes.
  6. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
  7. Zarząd jest zdolny do podjęcia uchwał w sprawach należących do jego kompetencji w obecności co najmniej połowy swoich członków, jeżeli wszyscy członkowie Zarządu zostali powiadomieni o terminie, miejscu i porządku obrad na 7 dni przed datą zebrania.
  8. Zebrania Zarządu są protokołowane. Protokół podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na posiedzeniu.
  9. Jeżeli Zarząd obraduje w niepełnym składzie, treść uchwał musi zostać obligatoryjnie przesłana na piśmie nieobecnym członkom Zarządu, najpóźniej w ciągu 7 dni od daty podjęcia uchwały.
  10. W zebraniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym, przewodniczący Komisji Rewizyjnej i osoby zaproszone.
  11. W przypadku złożenia rezygnacji przez członka Zarządu z pełnionej funkcji, rezygnacja powinna być złożona na piśmie na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej. Rezygnację przyjmuje w formie uchwały Walne
    Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów na najbliższym zebraniu i dokonuje wyboru nowego członka Zarządu.
  12. Jeżeli rezygnację składa Prezes Zarządu to do czasu zwołania Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów zobowiązany jest on do pełnienia dotychczasowych obowiązków, lub jego obowiązki przejmuje V-ce Prezes.

§13

  1. Do kompetencji Zarządu należy:
    a) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania / Zjazdu Delegatów
    b) kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
    c) ustalanie ramowego programu działania oraz budżetu,
    d) przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie Członków Zwyczajnych oraz Wspierających,
    e) prowadzenie ewidencji Członków
    f) ustalanie opłaty wpisowej i składek członkowskich oraz ich przyjmowanie,
    g) gospodarowanie środkami finansowymi Towarzystwa,
    h) prowadzenie rachunkowości oraz sporządzanie sprawozdań zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    i) zwoływanie Walnego Zebrania Członków/ Zjazdu Delegatów,
    j) przyjmowanie i zwalnianie ewentualnych pracowników Towarzystwa,
    k) podejmowanie decyzji o rozpoczęciu i zakończeniu działalności gospodarczej,
    l) prowadzenie wszelkich spraw Towarzystwa nie zastrzeżonych dla innych organów.

§14

  1. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
    a) upływu kadencji,
    b) ustania członkostwa w Towarzystwie,
    c) zrzeczenia się udziału w Zarządzie,
    d) odwołania z funkcji przez Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów.
  2. W razie opróżnienia stanowiska członka Zarządu wskutek ustania członkostwa albo rezygnacji , Zarząd zobowiązany jest na najbliższym swoim posiedzeniu dokonać uzupełnienia składu drogą kooptacji, przy czym w tym trybie można uzupełnić nie więcej niż połowę składu Zarządu.
  3. Jeżeli z przyczyn określonych w ust. 1 lit. b lub c nie zostanie żaden członek Zarządu, Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów zwołuje Komisja Rewizyjna w celu wyboru nowego Zarządu

§15

Do składania oświadczeń woli, w tym oświadczeń majątkowych w imieniu Towarzystwa wymagane jest współdziałanie 2 członków Zarządu w tym Prezesa lub Wiceprezesa.

RODZIAŁ VI

KOMISJA REWIZYJNA

§16

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i 1 zastępcy wybranych przez Walne Zebranie Członków/ Zjazd Delegatów na dwuletnią kadencję.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład Zarządu czy innych organów wykonawczych Towarzystwa.
  3. Komisja Rewizyjna konstytuuje się wybierając Przewodniczącego i jego zastępcę.
  4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przewodniczy posiedzeniom Komisji.
  5. W razie nieobecności Przewodniczącego posiedzeniom Komisji przewodniczy zastępca Przewodniczącego.
  6. Komisja rewizyjna wykonuje swoje czynności w obecności co najmniej 2 członków Komisji w tym Przewodniczącego lub jego zastępcy.
  7. W miejsce członka Komisji Rewizyjnej, który złożył rezygnację wchodzi jego zastępca.
  8. Po wyczerpaniu zastępców uzupełnienie składu Komisji Rewizyjnej następuje w drodze kooptacji dokonanej przez Komisję Rewizyjną.
  9. Rezygnacja powinna być złożona na piśmie na ręce Prezesa Towarzystwa.

§17

  1. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej jako organu kontroli wewnętrznej należy:
    a) czuwanie nad całokształtem działalności Towarzystwa,
    b) kontrolowanie działalności statutowej, finansowej i gospodarczej Towarzystwa,
    c) analizowanie okresowych sprawozdań i bilansów,
    d) żądanie wyjaśnień i występowanie z ocenami, wnioskami i zaleceniami wynikającymi z kontroli,
    e) składanie sprawozdań ze swojej działalności Walnemu Zebraniu Członków/ Zjazdowi Delegatów i wysterowanie z wnioskiem dla ustępującego Zarządu.
    f) Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  2. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały na posiedzeniach, które odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.
  3.  Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym i są ważne jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 2 członków Komisji.
  4. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane. Protokół podpisują wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej obecni na posiedzeniu.

RODZIAŁ VII

MAJATEK TOWARZYSTWA

§18

  1. Mątek Towarzystwa pochodzi z:
    a) składek członkowskich oraz opłat wpisowych,
    b) darowizn, zapisów, subwencji, dotacji i spadków,
    c) ofiarności publicznej,
    d) dochodów z majątku własnego Towarzystwa,
    e) dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
  2. Majątek Towarzystwa może być przeznaczony wyłącznie na realizację jego celów statutowych oraz na pokrycie kosztów utrzymania Towarzystwa.

§19

  1. Zarząd gospodaruje posiadanymi funduszami w ramach budżetu.
  2. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy

ROZDZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§20

  1. Działanie Towarzystwa ustaje z chwilą podjęcia uchwały o rozwiązaniu przez Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów.
  2. W uchwale o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie Członków/Zjazd Delegatów jednocześnie ustala tryb i termin likwidacji , wyznacza likwidatorów oraz decyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa.

§ 21

Statut wchodzi w życie z dniem wpisania Towarzystwa do Krajowego Rejestru Sądowego.

§ 22

W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 z późn. zmian. )

Statut Lubelskiego Towarzystwa Genealogicznego został uchwalony na zebraniu założycielskim w Lublinie dnia 6 stycznia 2008 roku.

Prezes – Piotr Glądała
Wiceprezes – Ewa Drwal
Skarbnik – Krzysztof Kurys
Członek Zarządu – Dariusz Wolanin
Członek Zarządu – Rafał Duszyca