Lubelska Baza Uczniów
Wśród wielu źródeł służących nam do budowania rodzinnej sagi, możemy z powodzeniem wykorzystać akta uczniowskie, zachowane w archiwach państwowych i szkolnych. Jeśli chcemy wzbogacić nasze opowieści o historie z lat młodzieńczych, warto wskazać jakie interesujące materiały znajdziemy w archiwach. Już na etapie szkolnym każdy spotkał się z wieloma tego typu źródłami. Kroniki przedstawiające najważniejsze wydarzenia z życia szkoły są wielką skarbnicą wiedzy o jej funkcjonowaniu. Zgromadzone tam zdjęcia i opisy, przedstawiają uczniów i nauczycieli angażujących się w szkolne życie. Dzienniki klasowe, w których wpisywano oceny, przedstawiają zmagania uczniów oraz pokazują ich preferencje naukowe. Całość dopełniają świadectwa jako efekt corocznych podsumowań. Wymienione materiały są podstawowym źródłem wiedzy, który pozwoli nam określić do której szkoły uczęszczał nasz przodek i jak wyglądała w czasach, kiedy pobierał w niej nauki.
Poniżej prezentujemy bazę „Lubelską Bazę Uczniów”, która powstaje z inicjatywy prof. Mariusza Ausza a realizacji jej budowy podjęli się Piotr Glądała i Łukasz Mazurek, Barbara Niedziałek i Jacek Chojnowski. Początek pracy nad bazą to data wyjątkowa, bowiem w październiku 2023 roku przypadała 230 rocznica powstania Komisji Edukacji Narodowej. Był to pierwszy świecki tego typu organ w Polsce przedrozbiorowej, służący reformowaniu szkolnictwa. Prace nad bazą będą trwać wiele lat i ciężko teraz rokować, kiedy dobiegną końca.
Życzymy owocnych poszukiwań!
Sprawdź udostępnione informacje:
Szkoła Elementarna w Piaskach: spis uczniów z lat 1851-1855
Zapraszamy do zapoznania się z zawartością bazy.
Klasyfikacja uczniów Szkoły Wydziałowej Hrubieszowskiej w latach 1828-1832
Zapraszamy do zapoznania się z zawartością bazy.
Szkoła Niedzielno-Rzemieślnicza w Końskowoli
Zapraszamy do zapoznania się z zawartością bazy.
Spis uczniów Gimnazjum Pijarów z Łukowa z 1804 roku
Zapraszamy do zapoznania się z zawartością bazy.
Wykaz uczniów Szkoły Powszechnej we Wzgórzu koło Bełżyc z lat 1919-1932
Zapraszamy do zapoznania się z zawartością bazy.




